Zomervakantie met kinderen aan het Lipnomeer in Tsjechië.

Dit jaar besloten we, gezin met twee kinderen (1 en 4 jaar oud) eens ergens anders op zomervakantie te gaan dan naar Frankrijk, Spanje of Italië. Een nieuwe en onbekende bestemming met als voorwaarde lekker weer, natuur, bezienswaardigheden en kindvriendelijk. Naar aanleiding van het advies van Lisette (Tsjecho Reizen) besloten we voor de Zuid Bohemen van Tsjechië te gaan en dan specifiek voor het Lipnomeer.
Vakantieparken rondom het Lipnomeer
Accommodaties zijn er volop te vinden aan het Lipnomeer. Of je van luxe houdt of het liefst een wordt met de natuur, er is voor ieder wat wils. Diverse hotels, vakantieparken, pensions, campings en vakantiehuizen. De meeste met een direct ligging aan het meer, sommige hoger gelegen op de bergen en andere meer verscholen in de groene natuur. Onze keuze viel op het kindvriendelijke Lipno Lake Resort, vanwege de ruime appartementen, verwarmd zwembad, speeltuinen en ligging. Vanuit het balkon hadden we uitzicht op het Lipnomeer. De appartementen waren schoon, modern en heel erg ruim. De badkamer had zelfs een douche EN bad. Onze fietsen konden we in onze eigen box stallen. Alle voorzieningen waren aanwezig, waardoor het tijdens ons verblijf aan niets ontbrak. Het zwembad was absoluut favoriet bij ons dochter. Al snel maakte ze vrienden met kinderen uit België en Nederland. In de middag werd gezwommen en later op dag werden er regelmatig activiteiten door het animatieteam georganiseerd.
Top 5 uitjes in Zuid Bohemen Lipno nad Vltavou?
1. Oneindig waterplezier op het Lipnomeer (zwemmen, surfen, zeilen); 2. Veelzijdige wandel-en fietsroutes; 3. Český Krumlov een parel aan de rivier Moldau (Vltava); 4. České Budějovice, de stad van Budweiser; 5. Het sprookjes kasteel in Hluboká nad Vltavou.
Ontdek de parel aan de Moldau, Cesky Krumlov
Op ongeveer een half uur rijden van het Lipnomeer worden we al direct bij aankomst betoverd door de aanblik van het Krumlov kasteel. Wandelend door de smalle kronkelende klinkerstraatjes met het kasteel als decor en bruisende water van de Moldau als achtergrond waan je je in een andere tijd. Geen wonder dat het historisch centrum van Cesky Krumlov op de werelderfgoedlijst van UNESCO staat. Deze plaats is trouwens ook na Praag de grootste toeristische attractie van heel Tsjechië. Een bezoek naar het Egon Schiele Art Centrum mocht vandaag niet ontbreken. De tentoonstelling over het leven en de kunst van de grafiek Egon Schiele is permanent en absoluut de moeite waard om heen te gaan. Het is niet heel groot, dus ook prima te doen met kinderen. Naast Egon Schiele zijn ook andere tentoonstellingen te bezichtigen over de Tsjechische internationale hedendaagse kunst en kunst uit de 20ste eeuw. Na alle indrukken kozen we voor een gezellig terras gelegen aan de Moldau. Niet alleen het uitzicht op het kasteel en de St. Vitus kerk zorgde voor een mooie aanblik. Ook talloze watersporters die met hun raft en kano de Moldau bevaren om zo Cesky Krumlov vanuit een ander perspectief te bekijken. Via een steil pad begaven we ons naar de binnenplaats van het kasteel. Een van de vaste bewoners van het kasteel zijn bruine beren die al sinds mensenheugenissen in de droge kasteelgrachten wonen. Voor de kinderen natuurlijk heel spannend. Een rondleiding brengt je langs prachtig aangeklede kamers die rijk gevuld zijn met meubilair, spiegels, schilderijen en dikke tapijten. Ook een bezoek aan het historisch theater en het beklimmen van de Mansion toren is absoluut de moeite waard. Uiteraard was er nog veel meer te doen, wie weet bij ons volgende bezoek...
De top 5 bezienswaardigheden Cesky Krumlov De top 5 bezienswaardigheden Cesky Krumlov
1. Het Krumlov Kasteel;
2. St. Vitus Kerk;
3. Egon Schiele Art Centrum;
4. Museum Fotoatelier Seidl;
5. Marionetten Museum
České Budějovice, de stad van Budweiser
We hadden een parkeerplek midden in het centrum, waardoor we meteen uitkwamen op het Námesti Premsyla Otakar II. Het marktplein bestaat uit panden met mooie gevels, torentjes en arcades, waarbij het stadhuis absoluut de winnaar is. Aan het plein kun je gezellig eten en de barokke Samson fontein uit de 18e eeuw is een ideale plek om mooie foto’s te maken. Een van de bezienswaardigheden is de St. Nicolaaskathedraal met daarnaast de Zwarte Toren De kathedraal konden we niet bezichtigingen, omdat hier een trouwerij was. Toen we langs liepen zagen we een prachtige bruid naar binnen lopen in een nog mooiere kathedraal. De Zwarte Toren met zijn 72 meter is een behoorlijk klim, maar je wordt wel beloond met een prachtig uitzicht over České Budějovice. Op korte loopafstand bevindt zich ook het Dominicanenklooster, een imposant gebouw wat wij alleen van buiten hebben bekeken. České Budějovice, ook wel Budweiser in het Duits is de herkomst van het Tsjechische Bier. Niet te verwarren met de Amerikaanse variant. Al jaren liggen de Amerikaanse bierfabrikant overhoop met de Tsjechische fabrikant over de rechten op deze naam. Aangezien mijn vriend een liefhebber van bier is, kon een bezoek aan deze brouwerij natuurlijk niet ontbreken. Tijdens een rondleiding kun je zien hoe dit lekkere bier van a tot z wordt gemaakt. Voor ons geen rondleiding, maar wel een bezoek aan het museum. Binnen de brouwerij bevindt zich een klein museum met veel interactieve onderdelen en ondanks dat het over bier gaat hartstikke leuk om met kinderen te doen.
Het magische kasteel Hluboká nad Vltavou
Het uitje kon al niet beter beginnen dan te starten in een treintje die ons door Hluboka leidde naar het kasteel. Een echt sprookjeskasteel met kamers die nog intact zijn, prachtig snijwerk, kunstwerken en een indrukwekkende bibliotheek. Alles is nog zo ingericht als 100 jaar geleden. De rondleiding werd in verschillende talen aangeboden en was goed te volgen, maar de kinderen moesten wel stil zijn. Tip, ben je met peuters sla de rondleiding over en beklim de toren. Het is een klim, maar het uitzicht absoluut de moeite waard. We sloten de dag af met een ijsje in de even zo indrukwekkende tuin.
5 tips voor actieve uitjes met kinderen bij het Lipnomeer
1. Boomkroonpad Stezka korunami stromu; 2. Rodelbaan & klimbos; 3. Dierentuin ZOO Hluboká nad Vltavou; 4. Frymburk; 5. De Grottenbahn in Linz.
Boomkroonpad, wandelen ter hoogte van boomtoppen.
Het boomkroonpad bestaat uit een houten loopbrug van 372 meter lang en maar liefst 24 meter hoog. Eenvoudig te bereiken met een stoeltjeslift of voor diegene die hoogtevrees hebben met de pendelbus. Het pad is 2,5 meter breed, ideaal met de buggy voor onze jongste, maar ook voor mindervalide bezoekers. Onderweg naar boven naar de toren is er volop te doen. Educatieve borden over de natuur en alle dieren die in het bos leven en spannende loopbruggen. Voor je het weet ben je boven. De uitkijktoren biedt een magisch uitzicht over het Lipnomeer, de Alpen en het Boheemse Wouds. De weg naar beneden ging zelfs nog sneller. Samen met de oudste gleden we naar beneden op de glijbaan van maar liefst 52 meter!
Klimmen en klauteren in het Koninkrijk van het woud
Naast het boomkroonpad bevindt zich ook het Koninkrijk van het Woud, een klimpark waar kinderen die van buitenspelen hun hart op kunnen halen. Althans die van ons. Springkussens, doolhoven, kabelbanen en verschillende routes die je door het klimbos leiden. Afgezien van de bosrijke omgeving waarin je je bevindt is er ook aan de ouders gedacht. Overal staan bankjes en ligstoelen waar je heerlijk kunnen ontspannen.
Bobovka Lipno nad Vltavou
Rodelbaan is ultiem voor kinderen die van snelheid houden. De rodelbaan is dagelijks geopend en zorgt voor een adrenalinekick voor groot en klein. Er zijn twee rodelbanen, de een iets wilder dan de ander. Een ritje kost €1,50 per keer, maar het beviel zo goed dat we een strippenkaart hebben gekocht die we de hele vakantie konden gebruiken. De rodelbaan is voor kinderen vanaf 4 jaar, gelukkig voor onze peuter was ook hier weer een speeltuin met speelhuisjes, glijbanen en schommels
ZOO Hluboká nad Vltavou
Overal in Lipno staan reclameborden met leuke activiteiten voor kinderen. Zo ook van ZOO Hluboká nad Vltavou gezien. Aangezien we ook het kasteel hier wilden bezoeken, leek het ons een goed idee om deze te combineren. We waren er al vroeg, waardoor het nog lekker rustig was. Je kunt op veel plekken in Tsjechië pinnen, maar in deze dierentuin nog niet en je kunt alleen met Kronen betalen. Wij hadden net genoeg contant voor de entreekaartjes en gelukkig een goed gevulde tas met eten en drinken. De dierentuin is goed georganiseerd en leuk opgezet met bosrijke stukken waar de wolven zijn en bruggen waar je vogels kunt bekijken. De moederbeer met haar kleintje maakten de meeste indruk op onze kinderen en ook de kinderboerderij viel goed in de smaak. Ideaal om voor gezinnen met kinderen van verschillende leeftijden.
Frymburk aan de oever van het Lipnomeer
Overal in Lipno kun je fietsen huren, inclusief zitjes en helmpjes als je kinderen nog niet zelf kunnen fietsen. Er zijn verschillendes routes rondom het meer met verschillende niveaus. Aangezien wij inclusief kinderen waren, kozen we voor de makkelijkste route, zonder al te veel klimmen. Het plaatsje Frymburk bevindt zich op 8 km van Lipno en is via een mooie route makkelijk te bereiken. In het plaatsje zelf heb je naast een plein en een kerk een ruim aanbod aan terrassen. Wij kozen voor een terras aan de oever van het Lipnomeer met een grote speeltuin waar de kinderen zich konden uitleven. In plaats van terug te fietsen gingen we met een pontje het meer over. Voor de kinderen heel spannend en het gaf een mooie weergave van het Lipnomeer. Onderweg waren overal leuke plekjes waar je kon stoppen om te zwemmen,wandelen of te vissen.
Stedentrip Linz met kinderen, Oostenrijk
Met circa een uur ben je over de grens in Oostenrijk in Linz. De weg ernaartoe is een en al ansichtkaart van prachtige bossen, dallen, bruggen en bergen. Ik had vantevoren al wat research gedaan en wist dat er een attractie voor kinderen was die iets weg heeft van de Efteling. Je kunt je voorstellen dat de kinderen hier wel warm voor liepen. Midden in het centrum, Hauptplatz vertrekt de Pöstlingbergbahn. Een tram die binnen 20 minuten maar liefst 255 meter omhoog klimt. De kinderen keken hun ogen uit. Nadat we uitgestapt waren liepen we langs de oude verdedigingstoren naar het uitzichtpunt, waar je Linz goed kunt zien en de Donau. Terwijl we verder lopen zien we hier en daar dwergen verstopt tot groot vermaak van onze kinderen. Het spoor volgende kwamen we uit bij de Grottenbahn. Direct bij binnenkomst waan je je al in een toverachtige wereld gehuld in nevel. Als de rook is opgetrokken staat er al een drakentrein op ons te wachten die ons door de grotten leidt vol kabouters, dieren, gekleurde kristallen en meer met veel oh’s en ah’s. Via een trap betraden we een hele nieuwe wereld, namelijk die van sprookjes. Gebaseerd op het Linz in 1906 was een centrale plein in het klein nagebouwd. In de vorm van een cirkel boven zich overal kleine steegjes waar sprookjes werden weergegeven op de meest magische manieren. Het leek net het Sprookjesbos, maar dan in het klein. Na een lunch naast het basiliek op de berg zijn we nog de stad Linz ingegaan. Een verrassend leuke stad en is de derde grote stad in Oostenrijk. De rest van middag brachten we winkelen en wandelend langs de statige gebouwen door. Dit was tevens onze laatste trip van de vakantie, maar des te mooier om zo de vakantie af te sluiten. Voor ons was het een onvergetelijk vakantie. De natuurrijke omgeving, het mooie weer (overdag warm en ‘s avonds koelde het af) en het ruime aanbod aan activiteiten heeft ervoor gezorgd dat we ons geen seconde hebben verveeld. Wij hebben lang niet alles gedaan, wie weet voor een volgende keer. Kort conclusie: heb je kinderen die graag van actie houden en je bent zelf dol op de natuur, dan is dit de ideale bestemming voor een zomervakantie.